Toen ik samen met mijn zus ( leerkrachte lager onderwijs) bladerde in het tijdschrift Klasse voor Leraren stootte ik op onderstaand artikel.
Het gaat over het feit dat het niveau van taalvaardigheid bij eerstejaars studenten steeds blijft dalen.
Het secundair onderwijs wordt beschuldigd van te weinig aandacht voor taal , taalslordigheid en informalisering.
Naar aanleiding hiervan worden steeds meer instaptoetsen georganiseerd voor instromende studenten in Hogescholen en universiteiten, zowel in Vlaanderen als in Nederland.
Volgende donderdag wordt hierrond een avond georganiseerd met diverse lezingen en ruimte voor vragen en discussies.
Ikzelf vind het een zeer interessant artikel die (hopelijk) mensen aanzet tot denken. Hoe komt het dat jongeren van nu anders omgaan met de taal dan vorige generaties? Duidelijk een problematiek die in vraag moet worden gesteld en waarvoor oplossingen moeten aangeboden worden in de toekomst. Dit lijkt me een zeer goed begin!
Geïnteresseerden kunnen via deze link het artikel lezen:
http://www.klasse.be/leraren/tips/taalinstaptoetsen-in-hoger-onderwijs/
Wat vinden jullie hiervan?
( Bron: Klasse voor leraren ,2013)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten